fbpx

„Бащата” за 50-ти път в Народния театър

„Бащата“ от Флориан Зелер, заглавие, покорило много от големите театрални сцени на Европа, е трагикомичен опус за разпадащия се човек. 80-годишният Андре (Владимир Пенев) губи не просто паметта си, но и опорните, и смисловите точки на своята човешка същност. Опитите му да подреди откъслеците минало и настояще създават напрегнати и понякога абсурдни ситуации, в които дъщеря му Ана (Радина Кърджилова) също трудно опазва равновесие. Върху острия ръб на трагикомизма  се движат и другите персонажи – Пиер (Юлиан Вергов), Лора (Теодора Духовникова), една жена (Мария Каварджикова) и един мъж (Константин Еленков).

Действието се развива в апартамента на 80-годишния Андре, който живее сам от години и вече проявява първите симптоми на деменция. Дъщеря му Ана се опитва в началото по деликатен начин, а с напредването на болестта и с решителност да се погрижи за него, като му осигурява болногледачки. Но Андре прогонва всяка една, защото е сигурен, че може да се справи сам.

С течение на действието ставаме свидетели на постепенния разпад, обземащ  този очарователен и симпатичен в мърморенето си възрастен човек. Светът около него започва да изпълва с непознати лица (дали този Пиер е мъжът на дъщеря му или е напълно непознат, който живее в апартамента му), изчезват предмети, хора, спомени и реалности: буквално на сцената и въображаемо – в негово съзнание. За Андре светът става все по – неразбираем, а и заплашителен, хората около него губят лицата и имената си и опитите му да го проумее стават ту комични, ту драматични. Финалът е наистина затрогващ с вика на героя в болничната стая: „Искам да се върна у дома! Аз постепенно губя своите клони, своите листа! Не разбирам какво става! “.

Всъщност „Бащата“ е пиеса, в която постоянно се смесват реалности и вероятности и практически тя въздейства като трилър, за да достигне до крайност в неяснотата и загадката – какви са тези хора, които живеят в апартамента на Андре; дали наистина живеят там или той си въобразява; дали Пиер наистина е чудовище, което физически малтретира Андре или това е отново фикция; защо втората дъщеря Елиза никога не се появява; дали любящата дъщеря Ана живее в Париж или в Лондон…

„Бащата“ е предизвикателство, отправено от режисьорката Диана Добрева към всеки от нас:  да се взрем в крехкостта на съществуването, в  горчиво – смешната игра, която всъщност е човешкият живот…

Отдел „Маркетинг и комуникации“

изкуство любопитно

С оперна гала на Франсиско Арайза Софийската филхармония закрива сезона си

Софийската филхармония закрива своя сезон с бляскава оперна гала на 30 юни. На сцената на зала „България“ ще звучат популярни оперни и оперетни арии и дуети, както и сарсуели от Вебер, Пучини, Бизе, Масне, Лехар, Чапи, Пиацола и др. Звездата на вечерта е световно признатият мексикански тенор Франсиско Арайза. Компания му прави сопраното Мария Видович. […]

Read More
изкуство любопитно

Нощ под звездите с Vienna Schönbrunn Orchestra в София

Най-мащабното събитие това лято в София ще се състои на 8 август от 20:30 ч. пред храм-паметник “Св. Александър Невски” с участието на световноизвестния оркестър на замъка Шьонбрун – Щраус галавечер „Нощ под звездите с Vienna Schonbrunn Orchestra“. Проектът „Нощ под звездите с Vienna Schonbrunn Orchestra“ се реализира с подкрепата на Столична община и е част от Календара на културните […]

Read More
изкуство любопитно

Мюзикълът “Оркестър без име” с премиера в Пловдив на 1 август

Мюзикълът, без който не можем – “Оркестър без име”, ще бъде представен на сцената на Античния театър в Пловдив 40 години след като култовият филм излиза на екран. Ролята на Велко е поверена на Мариан Бачев, младата надежда на българския мюзикъл Борислав Веженов ще е Филип, Гошето ще го изиграе Йоан Попов, а в образа на Павката […]

Read More