fbpx

Людмил Ангелов и Саша Гьотцел на сцената със Софийската филхармония

Двама безапелационни любимци на родната публика гостуват на Националния оркестър на 21 април. Главният гост-диригент на Софийската филхармония, харизматичният Саша Гьотцел и виртуозният пианист Людмил Ангелов ще представят революционният за времето си Първи концерт за пиано на Брамс. Маестро Гьотцел включва в програмата и „Соната“ за медни духови инструменти от Джовани Габриели, „Фанфари“ от Пол Дюка , „Фанфари“ от Рихард Щраус и Втора сюита от балета „Дафнис и Хлое“ от Равел.

Йоханес Брамс е на 20 години, когато се представя  на Роберт Шуман. Шуман моли госта да му изсвири някои от своите произведения. Възхитен, веднага извиква съпругата си Клара (известна концертираща пианистка) да чуе талантливия младеж. Брамс остава цял месец в дома им. Време, изпълнено с музика и вълнуващи разговори за изкуството. Нещо повече, Шуман превръща неизвестния композитор в сензация с последната си „лебедова” статия „Нови пътища” в списанието „Neue Zeitschrift fur Musik“,    което издава: „Аз  знаех и се надявах, че ще дойде Онзи, който е призван да стане идеалният изразител на времето. Онзи, чието майсторство няма да се появи с боязлив кълн от земята, а изведнъж ще разцъфне с пищни цветове. И той дойде! Този светъл юноша, над чиято люлка са бдяли грации и герои”.… 

Такава е атмосферата, в която се ражда Първият концерт за пиано и оркестър в ре минор. Шуман насърчава младия творец да излезе извън рамките на клавирната и камерна музика, която до този момент е пишел. Първите му клавирни сонати нарича „скрити симфонии”. Брамс не е така уверен в потенциала си на симфоник. Концертът, който завършва през 1858 г., е написан след дълъг процес на творчески метаморфози.

Първото публично представяне на концерта – на 22 януари 1859 г. под диригентството на Йозеф Йоахим с Хановерския придворен оркестър, солистичната партия свири Брамс – преминава благополучно, макар и без голям успех. Следващото изпълнение в Лайпциг на 27 януари с Гевандхаус оркестър под диригентството на Юлиус Ритц, композиторът нарича „блестящ и решителен провал”. Едва с третото изпълнение – отново под диригентството на Йоахим, концертът е оценен по достойнство и заема достойно място в репертоара на най-големите пианисти и оркестри.

Произведенията на Габриели, Дюка и Щраус отдават значимото на великолепните медни духови инструменти, които играят важна роля в творбите. Вечерта ще завърши с една от най-красивите любовни теми в балетната литература – Втората сюита от балета „Дафнис и Хлое“.

Билети за концерта са наличнина касата на зала „България“ и в Ивентим.

изкуство любопитно

Нощ по звездите с Vienna Schönbrunn Orchestra в София

Най-мащабното събитие това лято в София ще се състои на 8 август от 20:30 ч. пред храм-паметник “Св. Александър Невски” с участието на световноизвестния оркестър на замъка Шьонбрун – Щраус галавечер „Нощ под звездите с Vienna Schonbrunn Orchestra“. Проектът „Нощ под звездите с Vienna Schonbrunn Orchestra“ се реализира с подкрепата на Столична община и е част от Календара на културните […]

Read More
изкуство любопитно

Мюзикълът “Оркестър без име” с премиера в Пловдив на 1 август

Мюзикълът, без който не можем – “Оркестър без име”, ще бъде представен на сцената на Античния театър в Пловдив 40 години след като култовият филм излиза на екран. Ролята на Велко е поверена на Мариан Бачев, младата надежда на българския мюзикъл Борислав Веженов ще е Филип, Гошето ще го изиграе Йоан Попов, а в образа на Павката […]

Read More
любопитно изкуство

“Черният телефон”: никога не говори с непознати

Телефонът е изключен. И звъни.  Режисьорът Скот Дерикъсн (Дяволът в Емили Роуз, Sinister, Доктор Стрейндж) се завръща към творческите си корени с хорър-трилър “Черният телефон”, продуциран от превърналите се в еталон за жанра Blumhouse.  Фини Шоу е срамежливо, но интелигентно 13-годишно момче, което е отвлечено от садистичен убиец, който го заключва в звукоизолирано подземие. В пропитото с кръвта на множество деца помещение се […]

Read More