Моцарт и Бетовен звучат в зала „България“

Изтъкнатият български диригент Георги Димитров ще поведе Националния оркестър и Националния филхармоничен хор с програма, включваща творби на двама безапелационни гении на класиката. В програмата са включени „Фантазия за пиано, солисти и хор“ от Бетовен и Симфония №41 „Юпитер“ от Моцарт.

Солисти  в концерта на 13 януари са очарователната пианистка Петра Холендер-Погади и певците от Националния филхармоничен хор Николина Панкова – сопран, Гина Колева- сопран, Яна Василева – алт, Чавдар Нейков – тенор, Вълю Иванов – тенор, Георги Бейков – бас.

Симфонията „Юпитер“ е най-разгърнатата и най-сложна симфония на Моцарт. Първата и четвъртата ѝ част предшестват симфонизма на Бетовен и на композиторите романтици. Тя вдъхновява много композитори, особено Хайдн, който я използва като модел за свои симфонии. Немският композитор Роберт Шуман пише през 1835: „За много неща в този свят просто няма какво да се каже – например за симфонията в до мажор на Моцарт с фугата, голяма част от Шекспир и някои произведения на Бетовен“. А руският композитор Пьотър Илич Чайковски я определя като едно от най-прекрасните симфонични творения.


Преди  Бетовен да напише Фантазия за пиано, солисти и хор, „фантазия“ се е свързвала със солово произведение за пиано. И именно такова солова част композиторът включва в творбата. Хоровата фантазия започва с дълъг пасаж за соло пиано, който самият Бетовен импровизира на концертната премиера. След това оркестърът се присъединява, създавайки ефект, подобен на концерт. Хорът и солистите се включват на големия финал.

Петра Холендер-Погади е сред обещаващите пианисти на своето поколение, акламирана за нейната „завидна виртуозност“ и „въодушевяващо присъствие на сцената“. Концертирала е в повечето европейски страни, САЩ и Китай. Родена в Братислава, тя много рано проявява интерес към музиката и започва да свири на пиано на 5-годишна възраст в Централното музикално училище в родния си град. Две години по-късно се премества със семейството си в Австрия и започва обучението си в курса за талантливи деца в частния университет „Антон Брукнер“ в Линц в класа на Готфрид Хеметсбергер. Печели националния конкурс „Prima La Musica“, изнася първия си солов рецитал на 14-годишна възраст.
Учила е в Университета „Антон Брукнер“ при Готфрид Хеметсбергер, Университета за музика и изпълнителски изкуства във Виена в класа на Стефан Владар и Националната консерватория за музика и танци в Париж при Жорж Плудемахер.

През 2017 дебютира със Словашката филхармония с Втория клавирен концерт на Франц Лист. През 2018 представя компактдиск с клавирни творби на Еужен Сухон.

Георги Димитров  е ученик на известния цигулков педагог Розенберг. Завършва Българската държавна консерватория в София със специалности оркестрово дирижиране при проф. Влади Симеонов и цигулка – при проф. Михаил Балкански. Специализира при Евгений Мравински и Арвид Янсонс в Санкт Петербург.

От 1972 Георги Димитров е диригент на Пловдивската филхармония, а от 1981 – главен диригент и директор на Русенската опера, както и диригент в Софийската опера.

В периода 1990-1995 ръководи Симфоничния оркестър на Сан Марино. Награден е с най-високото отличие на Републиката – Кавалер на ордена „Санта Агата“.

От сезон 1995/1996  Георги Димитров е музикален директор и главен диригент на Пловдивската филхармония. Като ръководител на Оперно-филхармонично дружество – Пловдив реализира множество проекти, турнета в страната и чужбина на състава, както и участие в откриването на Европейския месец на културата – Пловдив (1999), предавано директно по Евровизия.

Дирижирал е всички български оркестри и е канен като гост-диригент в Русия, Румъния, Унгария, Германия, Италия, Полша, Чехия, Куба, Мексико, Испания, Швейцария и др.

Внушителният му репертоар включва симфонични произведения, оперни заглавия, кантатно-ораториални творби.

Редовно провежда майсторски класове по дирижиране и журира в международни конкурси за диригенти.

Германският вестник „Зюдкурир“ – Баден Вюртемберг, пише за него: „Трябва да споменем българския гост-диригент Георги Димитров, който поставя себе си и своето превъзходно дирижиране винаги в служба на процъфтяващата под неговите ръце музика. С деликатни движения той създава със своя „инструмент” – оркестъра, светове от звуци и потапя слушателите в едно нереално удивление”…

изкуство любопитно

200 забележителни речи – в книга

„Имам една мечта“, „Властта на народа, от народа и за народа“, „Звездният им час“, „Съборете тази стена“, „Дай ми свобода или нека умра!“, „Най-сетне свободни!“ Това са едни от най-великите речи за всички времена. Зовящи за война или за мир, израз на гняв или в търсене на справедливост, призоваващи на бунт за свобода. В тази […]

Read More
изкуство любопитно

„Лъжите в нас“ – най-новият български сериал по NOVA

NOVA отново ще изненада зрителите с нов български сериал през пролетта. Авторската продукция „Лъжите в нас“ ще допълни разнообразната оригинална програма на медията, затвърждавайки дългогодишния й ангажимент да подкрепя развитието на филмопроизводството в България.  Контрастната и драматична история на една фамилия, живееща между тъмната и светлата страна на живота, ще завладее ефира през предстоящия телевизионен […]

Read More
изкуство любопитно

Брадли Купър и Кейт Бланшет ни повеждат по “Улицата на кошмарите”

От днес, 21 януари, само в киносалоните, Улицата на кошмарите ще ни отведе до един красив свят, носещ очарованието и тръпката от неизвестното, в чието сърце обаче дреме истинско отблъскващо чудовище – човекът. Майсторът на страховити приказни истории Гийермо дел Торо обръща гръб на фантастичното и свръхестественото, за да ни разкрие история за другата страна […]

Read More