fbpx

“Там” – фотографска изложба на Милчо Манчевски в София

Изложбата „Там“, събрала фотографии на световноизвестния режисьор Милчо Манчевски, се открива днес, 2 септември, от 17 до 20 часа, в Галерия „Академия“ на Националната Художествена Академия (ул. „Шипка“ 1, София). Посетителите ще видят 88 цветни творби на тема улична фотография. Това съобщават от Културно-информационния център на Република Северна Македония у нас.

Събитието ще се проведе в условия на спазване на всички противоепидемични мерки.

„ТАМ надгражда и разширява досегашния опус от фотографски произведения на Милчо Манчевски, УЛИЦА и ПЕТ КАПКИ СЪН. В тези проекти визуалната текстура на градския живот се проявява чрез композиционна и наративна игра, и този динамичен и експериментален подход към създаването на  фотографиите оформя ТАМ. Тръгвайки от „Жена и зелена стена“ и „Червена стена (Бруклин)“, две фотографии, които се четат почти като „колор фийлд“ платна, ТАМ ни отвежда на пътешествие, което също толкова се отнася до акта на виждане, колкото и до мястото на преживяване. Като творец, който работи и с филм, и с фотография, подходът на Манчевски към създаване на фотографии постоянно измества границите и избягва конвенционалното. Неговото ранно въвличане в концептуалното изкуство продължава да се отразява в неговите произведения в различни медии, а наследството на историческия авангард прониква в много от фотографиите поместени в ТАМ.“  

(Конор Мекгрейди, част от предговора в книгата „Там“)

Милчо Манчевски е автор на филмите: „Преди дъжда“ (1994), „Прах“ (2001), „Сенки“ (2007), „Майки“ (2010), „Бикини Муун“ (2017) и „Върба“ (2019), както и на късометражните „без заглавие“ (1982), „1.73“ (1985), „Четвъртък“ (2013), „Краят на времето“ (2017) и други.

Неговите филми са разпространени глобално и са получили над 60 международни награди, между които и Златен лъв във Венеция (1994), Индипендънт спирит (1996), Елен в Аспен (2017), Давид ди Донатело (1995), Алуминиев кон в Стокхолм (1994), номинация за Оскар (1995), Сребърен кондор в Аржентина (1997), Златна буболечка в Швеция (1995), ФИПРЕСЦИ (1994), ФЕДEОРА (2011) и Фантаспорто (2018 и 2020).

Автор е на книгите „Духът на майка ми“ (1997), „Истина и приказка: бележки за (изключителната) вяра в изкуството“ (2012), „Изображения, думи и лъжи“ (2015), „Улица“ (1999) и „Пет капки сън“ (2011).

Самостоятелно и като основател на групата 1 АМ поставя арт пърформанси в Скопие, Белград, Сплит и Бруклин.

Имал е много групови и две самостоятелни изложби на фотографии, „Улица“ (1999) и „Пет капки сън“ (2011) в Музея на съвременното изкуство, Скопие.  След това те са изложени в Ню Йорк, Москва, Шанхай, Стокхолм, Турция, Хърватия, Сърбия, България, Холандия, Италия, Япония, Румъния, Полша, Гърция, Франция, Доминиканска Република, Словения и т.н.

Неговите творби се преподават в няколкостотин университета.

изкуство любопитно

Обрат! Машината сменя майката като български кандидат за Оскар

Филмът на Мартин Макариев „В сърцето на машината“ е новото българско предложение за 95-ите награди „Оскар“ за международен пълнометражен филм, съобщава kratkite.com. Комисията по подбора на българска номинация за участие в състезанието за международен пълнометражен филм на 95-ите награди „Оскар“ на Американската филмова академия се събра отново, след като „Майка“ беше беше отстранен от Академията.  […]

прочетете повече
изкуство любопитно

Защо “Нямаш място в нашия град”?

Документалният филм „Нямаш място в нашия град“ вече се радва на интерес от страна на медиите, което провокира любопитството и нетърпеливостта на зрителите да го  гледат и да съставят собствено мнение за историята, които представя Перник и жителите му отвъд клишето. Преди седмици копродуцентите от HBO и българската компания Smarty Pants Shooter обявиха, че филмът ще има и […]

прочетете повече
изкуство любопитно

“У дома” – Криста пуска първи авторски албум

На 19 октомври в столичния SOFIA LIVE CLUB, чрез промоция-концерт, Криста ще представи на публиката първия си самостоятелен албум носещ топлото заглавие “У дома”. Певицата има много издадени сингли през кариерата си, но извървява дълъг път докато стигне до квинтесенцията на артистичната си същност, за естествен завършек в един наистина съдържателен албум. Освен безкомпромисна аудио продукция, текстове и аранжименти в лицето […]

прочетете повече